Winkelwagen Geen producten

Onderhoud racefiets of mountainbike met Squirt

Onderhoud racefiets of mountainbike met Squirt

Waarom Squirt?

Omdat het werkt. Het is simpel;

  • Olie/teflon trekt vuil aan terwijl wax water-, zand- en  vuilafstotend werkt. 
  • Squirt lube bestaat voor 38 % uit wax. 
  • De ketting blijft schoon (je handen dus ook!) en het schakelen gaat  soepel, ook na langdurig gebruik en/of lange afstanden. 
  • Ontvetten behoort tot het verleden, even afborstelen voldoet. 

Een paar goede gebruikerstips

De 1e keer aanbrengen
  1. Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter en daarna met zeepwater.  [**Indien je een nieuwe ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten!]
  2. Daarna de ketting laten drogen en de eerste keer met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
  3. Hierna voor of na de rit smeren indien nodig (onder droge omstandigheden kun je wel 600 km. rijden zonder bij te smeren).

Na een erg vuile modderrit fiets en ketting met sterk verdund zeepwater wassen en weer 3 laagjes aanbrengen zoals hierboven beschreven.

LET OP: De ketting moet altijd droog zijn voordat je deze smeert en voordat je weer gaat fietsen.

LET OP: Verwijder de overtollige wax niet! Hoe meer wax op je aandrijftrein, hoe beter.

Waxopbouw

Na een tijdje verschijnen kleine brokjes wax tussen de openingen van de ketting; dat betekent dat er genoeg wax-opbouw is. Vanaf dat moment kan je aandrijftrein urenlange pletsbuien, modder en slijk aan.  Niet vergeten: je aandrijftrein nooit meer ontvetten!

Je zult zien dat zich wat vuil op de derailleurwieltjes, de voortandwielen en het kransje van de cassette gaat ophopen. Dit is een goed teken; Squirt lube heeft het vuil dus uit je ketting verwijderd! In tegenstelling tot andere smeermiddelen heeft het geen schurende werking op je onderdelen. Je kunt dit laten zitten of even afborstelen.

Tijdens nat weer kan er wat roestvorming optreden, aangezien Squirt lube geen alles bedekkende spray is. Deze roest is echter een onschuldig, oppervlakkig laagje. Je kunt dit voorkomen door je ketting na een natte winterrit meteen te drogen en te smeren of door je aandrijftrein na de rit even af te vegen met een doekje dat je permanent in een bakje met Squirt lube gedrenkt houdt.

Vorst tijdens de rit
Bij vorst  (langer dan 24 uur onder – 5° C ) kan de wax wat dikker worden, maar behoudt die voor de volle 100 % zijn smerende werking. Je flesje vorstvrij bewaren is dus wel aan te raden, omdat de dikkere emulsie lastiger op de ketting aan te brengen is.
  Alpsoluut     11-04-2015 11:23     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Alpsoluut Ski, Bike, Bite & Skate

 

Alle bedragen zijn inclusief BTW Powered by CCV Shop webshop software
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.